Deelname van vrouwen aan
de strijd in vroeger tijden
Toch laat de geschiedenis zien dat er niets nieuws onder
de zon is met de deelname van vrouwen aan de strijd. Ook
zijn er duidelijke lijnen en tendensen waar te nemen.
Ahhotep I wordt, voor zover we weten, beschouwd als de
eerste vrouwelijke krijger. Zij was een Egyptische
koningin uit de periode 1560 tot 1530 voor Christus die
haar troepen leidde in de strijd tegen de Hyksos. In
haar graf werden wapenuitrustingen en beschrijvingen van
haar wapenfeiten gevonden.
|
|
De Egyptische koningin Ahhotep
I die haar troepen lerdde in de stijd tegen de
Hyksos.
De rechterfoto toont haar wapenrusting. De bij
rechtboven laat op het blad zien hoe de koningin
een vijand met het zwaard doorboort (Klik op de foto
voor een vergroting) |
Andere grafvondsten en mythes en overleveringen wijzen
natuurlijk op de Amazones. Het zijn vooral de Griekse
mythes die ons op het bestaan van dit vrouwelijke
krijgersvolk in het noorden van het huidige Turkije
wezen. De beroemde Eerste Wereldoorlog veteraan en
schrijver Robert Graves was een van diegenen die,
zich baserend op de Griekse mythologie, over deze vrouwen
publiceerde.
Recenter onderzoek wijst op overeenkomsten tussen de
Skythen die ook vrouwelijk krijgers kenden en in
hetzelfde Zwarte Zeegebied geheerst hebben. Ook wordt er
in de literatuur al op gewezen dat de manier waarop de
Griekse mythologie de Amazones bespreekt, duidelijk
getuigd van een afwijzing van vrouwen die aan de strijd
deelnemen.
De woordkeuze om vrouwen Kenau te noemen, afgeleid van
Kenau Simonsdochter Hasselaer die op de wallen van
Haarlem meegevochten zou hebben tegen de Spanjaarden,
getuigd ook niet van al te veel bewondering voor vrouwen
die het wapen opnemen.
|
Kenau Simonsdochter Hasselaer
(1526-1588/1589) heeft tijdens het Beleg van
Haarlem in 1572
volgens sommige ooggetuigenverslagen zelf actief
meegevochten tegen de Spanjaarden.
Zo zou ze aan het hoofd hebben gestaan van 300
vrouwen die met kokend water, brandend stro en
gesmolten pek vanaf de stadsmuren de Spaanse
vijand van zich afhield. Ze zou ook niet
bang
geweest zijn zelf met spies, musket en degen
tegen de vijand te strijden. Volgens
sommige
historici is echter niet vast te stellen dat ze
daadwerkelijk meevocht. |
In Zweden was het de christelijke kerk die een einde
maakte aan het krijgerschap van vrouwen. Voorheen was
dat niets bijzonders getuige de legenden over de
Walkuren en de Rode Maagden. Zo zouden bij de slag om
Bravalla in 750, honderden vrouwen mee gevochten hebben.
De legende van Blenda, waarbij de vrouwen van Smaland
een Deens leger versloegen, door eerst de Deense mannen
te verleiden en vervolgens om te brengen, vond
waarschijnlijk hier zijn oorsprong.
Er wordt op gewezen dat dit voorbeeld vaak gebruikt
wordt om uit te leggen dat de vrouwelijke strijdsters
gelijk mochten meedelen in de oorlogsbuit. De
halfseksuele uitleg werd gebruikt als vergoelijking van het succes van
vrouwen. De Georgiërs hadden hier de meest
praktische oplossing voor. Toen hun koningin Tamara zo
succesvol bleek in de strijd verhieven ze haar tot
koning en tot op de dag van vandaag spreken ze dan ook
van koning Tamara. In het hedendaagse Afghanistan
spreekt de Afghaan bij een vrouw in uniform vaak van
‘een tijdelijke man’.
Alexander de Grote stootte op volkeren waar de mannen en
vrouwen zij aan zij vochten om hem te bestrijden. Ook de
Romeinen stuiten ‘vol afschuw’ bij hun
veroveringstochten op volkeren, waar de vrouwen volop
aan de strijd deelnamen om hen te verhinderen hun
gebieden in te nemen.
In Lusitania bijvoorbeeld, grofweg het huidige Portugal,
schreven ze met achting over de dapperheid en felheid
waarmee vrouwen aan de strijd deelnamen. Typisch is het
dat de strijd in Lusitania vaak de vorm aannam van een
guerrillastrijd.
We zullen in de geschiedenis vaker zien dat het juist
bij irreguliere strijd vrouwen volop gaan deelnemen. In
de vorige eeuw zien we dat bij burgeroorlogen in Spanje
in de jaren dertig en in El Salvador bij de FMLN en in
Nicaragua bij de Sandinisten in de jaren tachtig. Ook
kwam het veelvuldig voor bij de partizanenstrijd in het
door de Nazi’s bezette Oost Europa en het verzet in het
bezette West Europa, dat de vrouwen de wapens opnamen.
Veel vrouwen vergaarden eeuwige roem
Veel van deze vrouwen zouden eeuwige roem vergaren. In
Nederland kennen we natuurlijk Hannie Schaft, het meisje
met het rode haar. In Rusland is daar bijvoorbeeld Zoya
Kosmodemyanskaya. Het partizanenmeisje dat op 17-jarige
leeftijd wreed gemarteld werd door de nazi’s en
vervolgens opgehangen. Volgens de aanwezige
dorpsbewoners had ze zich tot het eind toe fier en
dapper gedragen en de Duitsers toegeschreeuwd dat ze
haar wel konden ophangen maar nooit 190 miljoen Russen.
|
Zoya
Kosmodemyanskaya (1923 - 1941)
De gruwelijke foto's van haar executie zijn nog
steeds te vinden op het internet. |
Een Duitse officier had van het geheel en van het
ontzielde half ontklede lichaam van Zoya foto’s gemaakt.
Deze foto’s werden later, toen hij sneuvelde, op zijn
lichaam gevonden. Hiermee hadden de Russen een
ongelofelijk sterk propagandamiddel in handen gekregen
waardoor honderdduizenden Russische soldaten zich lieten
inspireren door het lot van Zoya en de wens haar dood
te wreken.
De voorbeeldfunctie voor mannen om feller aan de strijd
deel te nemen als vrouwen hierin voor zouden gaan is ook
iets wat in de geschiedenis keer op keer terugkomt.
Augustina de Aragon is een bekend voorbeeld hiervan. Bij
het beleg van Zaragoza in 1808 zou zij een kanon laden
en op de aanstormende Fransen afschieten terwijl de
Spaanse troepen het al op een lopen hadden gezet.
|
Augustina de Aragon met haar kanon in 1808. |
De aanblik van deze vrouw, die in haar eentje trachtte
de Franse stormloop te stoppen, bracht velen van hen
ertoe opnieuw hun posities in te nemen. Zo werd
gezamenlijk de Franse opmars tot staan gebracht en was
er een nieuwe Heldin geboren. De daden van Augustina de
Aragon zou een dankbaar onderwerp woorden van vele
schilders zoals Goya en Suchodolski. Zij zou het
schoppen tot beroepsofficier in het Spaanse leger met
als bijnaam ‘de Spaanse Jeanne d’Arc’.
Vrouwen in mannenkleren
Jeanne d’Arc had een kleine 400 jaar eerder ook al de
troepen geïnspireerd door als vrouw in de strijd voor te
gaan. Zij splitste feitelijk de christelijke kerk door
enerzijds iedereen te doen geloven dat ze door God
gezonden was om Frankrijk te redden van de Engelsen
terwijl het diezelfde kerk was die een andere rol voor
vrouwen zagen weggelegd. Uiteindelijk zou ze onder
Engelse druk tot de brandstapel worden veroordeeld
wegens het dragen van mannenkleren.
|
Jeanne d'Arc (1412-1431)
is een nationale heldin van Frankrijk.
Ze werd in 1909 zalig en in 1920 heilig
verklaard door de Rooms-Katholieke kerk. |
Ulrika Eleanora Stahlhammer zou als dochter van een
overleden veteraan in het Zweden van de 17e eeuw als man
verkleed in het leger dienen. Van 1713 tot 1726 diende
zij als artillerist en presenteerde het ook nog om te
trouwen. Toen het ontdekt werd en zij voor moest komen
wisten de rechters in eerste instantie niet goed welke
regels ze eigenlijk had overtreden maar na raadpleging
van de bijbel moest er toch wel een soort straf komen.
Ze kwam er met een korte gevangenisstraf vanaf en zou de
rest van haar leven bij de vrouw blijven waarmee ze
getrouwd was.
Ze kwam er genadig vanaf. In 1679 werd in hetzelfde
Zweden Lisbetha Olsdotter tot de dood veroordeeld voor
onder andere het dienen als soldaat, het dragen van
mannenkleren, het trouwen met een vrouw en
homoseksualiteit.
Niet alleen in het verleden werd er vanuit religies
negatief gedacht over deelname van vrouwen aan de
gewapende strijd. Zo heeft onlangs Ayman Al-Zahwari, de
tweede man van Al Qaida, verklaard dat er voor vrouwen
geen plaats is bij de strijd en dat voor hen slechts een
rol is weggelegd als huismoeder en verzorgster van de
kinderen.
Dit leidde tot allerlei verwarringen en hevige
discussies op het internet. Immers, in Irak waren wel
degelijk vrouwelijk strijders actief. Het verhaal dat er
voor de martelaren van deze strijd zeventig maagden
wachten in het hiernamaals is natuurlijk alleen bekend
met de variant van de mannelijke martelaar en zeventig
vrouwelijke maagden.
|
|
Dorothy Lawrence bracht tien dagen in de
loopgraven door voor zij als vrouw werd ontdekt. |
Ook in de Eerste Wereldoorlog was er een vrouw die zich
vermomde als man door het uniform van het Britse leger
te dragen. Dorothy Lawrence was een Britse journalist
die er in slaagde tien dagen in de loopgraven te dienen
voor zij haar ware identiteit prijsgaf. Ze werd
gearresteerd en gedwongen niets over haar belevenissen
prijs te geven.
In diezelfde oorlog zou de rol van de vrouw desondanks
totaal veranderen. Massaal werden ze ingezet voor de
oorlogsindustrie en duizenden werden verpleegsters aan
het front. Flora Sands een Britse vrouw schopte het, na
begonnen te zijn als Rode Kruismedewerkster in Servië
tot officier in het Servische leger.
De vorming van vrouwenbataljons
In Rusland werden, toen het land onderuit dreigde te
gaan, vrouwenbataljons opgericht om voor te gaan in de
strijd en zo mannen met hun voorbeeld te inspireren om
hen te volgen. Een compagnie van deze vrouwelijke
vrijwilligers zou nog worden ingezet bij de verdediging
van het Winterpaleis in Sint Petersburg.
|
Russisch vrouwenbataljon uit de
Eerste Wereldoorlog - bijgenaamd Bataljon des
Doods. |
In de Tweede Wereldoorlog ging het communistische
Rusland op dezelfde voet verder. Massaler dan ooit
werden vrouwen ingelijfd bij het Rode Leger. Meer dan
800.000 vrouwen namen dienst. Ze vlogen
bombardementsvluchten, reden in tanks, bedienden het
afweergeschut en blonken uit als scherpschutters.
Vooral in de laatste categorie zouden vrouwen als
Lyudmila Pavlichenko onsterfelijk worden. Zij zou als
scherpschutter meer dan 300 Duitsers doden. Haar
verschijning had iets weg van een fotomodel wat haar een
dankbaar onderwerp maakte van de Russische propaganda.
|
Lyudmila Pavlichenko (1916-1974) was een van de
ongeveer 2.000 vrouwelijke scherpschutters in
het Sovjet-leger van wie uiteindelijk ongeveer
500 de oorlog overleefden. Na de oorlog
studeerde
zij geschiedenis en werkte als historicus op het
hoofdkwartier van de Russische Marine. |
Ook de andere landen die deelnamen aan de oorlog zouden
vrouwen op gaan nemen in de krijgsmacht.
De meeste niet
in een gevechtsrol, maar zoals in Groot-Brittannië,
gedwongen door een voelbaar tekort aan mankracht, wel
aan bijvoorbeeld het luchtafweergeschut.
Kritiek op de rol van vrouwen in de krijgsmacht
In het Israël van 1948 was ook het tekort aan mankracht
in een onoverzichtelijke oorlog de reden die de regering
deed besluiten de dienstplicht in te voeren. Wie aan
vrouwen in de krijgsmacht denkt, denkt vaak aan het
Israëlische leger.
Toch is het ook dit land waar vrij veel kritiek vandaan
komt als het gaat om de rol van vrouwen in de
krijgsmacht. Zo blijkt uit onderzoeken dat er vaak
sprake is van seksuele intimidatie en erger. Ook worden
vrouwen vooral gebruikt ‘om koffie te zetten’ en kunnen
ze niet deelnemen aan bepaalde elite eenheden.
Deze elite eenheden zijn vervolgens een voorwaarde om in
de samenleving tot bepaalde goede burgerberoepen te
worden toegelaten, waardoor de dienstplicht voor vrouwen
in Israël juist niet emancipatorisch werkt. Ook is men
bang voor het sneuvelen van vrouwelijke militairen, wat
volgens menigeen nog harder aankomt bij de publieke
opinie dan het sneuvelen van mannen.
Ook het Amerikaanse leger kent deze problemen getuige de
hele mediahype bij de bevrijding van soldaat Jessica
Lynch tijdens de inval in Irak. Ze zou tot het uiterste
gevochten hebben en na haar gevangenneming bruut zijn
verkracht en mishandeld door de Irakezen. Niets bleek
hier van waar. Haar geweer weigerde bij het eerste schot
en in het ziekenhuis werd ze goed behandeld door de
Irakese artsen. Sommige media begonnen zich af te vragen
of ze misschien anders hadden gereageerd als Jessica
Lynch niet een aantrekkelijke, blanke blonde jonge vrouw
was geweest.
|
Afbeelding van het beruchte blok
2 van de Abu Ghraid gevangenis in Irak
|
Ook in negatieve zin moeten we helaas ons beeld
bijstellen. Immers de Abu Ghraib gevangenis in Irak stond
onder het bevel van de vrouwelijke generaal Janis
Karpinski en een van de hoofdrolspelers op de beruchte
foto’s met mishandelde Irakese gevangenen was de
vrouwelijke soldaat Lynndie England.
(Voor meer informatie over
Jessica Lynch en
Lynndie England en de
Abu Ghraib gevangenis zie Wikipedia.) |