…..Ze hadden een
beruchte heuvel veroverd, ze hadden in loopgraven en gaten
gestaan die nu eens Frans en dan weer Duits waren, loopgraven en gaten die soms helemaal vol lagen met Duitse
en Franse lijken in verschillend stadium van ontbinding,
eens levende mannen die bij duizenden om het bezit van
deze, reeds voor een gedeelte uit lijken bestaande heuvel
hadden gevochten, een gevecht waarna ook zij, broederlijk
verenigd, lagen te rotten…..
(Georges Blond - Verdun)
|
Na
de beschietingen |
'Verdun' is het symbool geworden van de verschrikkingen
van de Eerste Wereldoorlog, van de zinloze slachtpartijen,
de eindeloze opoffering van mensenlevens in de strijd om
een paar vierkante kilometer grond.
'Verdun' is het symbool van de totale vernietiging: een
breuklijn in onze beschaving, zoals zo treffend werd
opgemerkt door de Nederlandse auteur Richard Heijster.
Dit verhaal over de Slag bij Verdun gaat over die
verschrikkingen en de zinloosheid van de loopgravenoorlog:
de vleesmolen van Verdun die ontaardde in een 'Materialschlacht'
waarin de mens tot moes werd vermalen door de artillerie
('de Koningin van het slagveld') zonder dat er ook maar
een enkele strategische rechtvaardiging voor te bedenken
was.
Afstand maakt deze oorlog absurd - we kunnen ons
nauwelijks iets voorstellen bij de beweegredenen die
toentertijd honderdduizenden jonge mannen enthousiast de
oorlog indreef. We kunnen ons nauwelijks iets voorstellen
bij de gruwelen van het slagveld waar diezelfde jonge
mannen rondkropen in een universum zonder enig houvast: de
Hel van Verdun. En mochten ze overleven: hoe konden ze
blijven geloven in het leven wanneer ze de verschrikkingen
ervan onder ogen hadden gezien? Hoe kon deze bestialiteit
ooit nog samengaan met het normale leven, met schoonheid,
liefde en levenslust?
|