|
Oorlogsbom ligt week lang tussen spelende kinderen |
|
Pas een week nadat een inwoner van het Oost-Vlaamse Evergem de vondst van een handgranaat had gemeld, lag het tuig nog altijd in zijn voortuin, binnen handbereik van spelende kinderen. De schuldige: een communicatiefout tussen de lokale politie en Dovo, de ontmijningsdienst van het leger.
[DOVO = Dienst voor Opruiming en Vernietiging van
Ontploffingstuigen].
Kurt Verhecken woont in een nieuwe wijk in de woonkern Doomzele, samen met veel gezinnen met kinderen. Zelf heeft hij twee kinderen. Hij vond de granaat tijdens werken in zijn voortuin. Via het noodnummer 101 waarschuwde hij meteen de politie. ‘Een kwartier later stond al een interventieteam aan mijn deur. Met vier paaltjes en een lint bakenden de agenten een zone af. Dat was op amper 20 centimeter van de straat, dus allesbehalve veilig.’ ‘Ze plaatsten ook een kegel over de granaat, maar dat maakte de kinderen alleen maar nieuwsgieriger. Vijf dagen later was er nog niets gebeurd. Uit telefonisch contact met Dovo bleek dat ze daar niets afwisten van die bom.’
Verhecken nam opnieuw contact op met de politie. ‘Weer kwam een team vlug ter plaatse. Blijkbaar brachten ze dit keer Dovo wel op de hoogte, want nog dezelfde dag haalde die dienst de granaat op. Toen ik drie maanden geleden een gelijkaardig explosief in mijn tuin vond, was Dovo al na twee dagen ter plaatse.’
‘De politie waarschuwde Dovo per fax, maar bij het doorsturen was het toestel van de ontmijningsdienst bezet. De politieman merkte de melding busy niet op en legde het document bij de verstuurde faxen’, verklaart burgemeester Paul Van Grembergen. ‘Zo wist Dovo dus niets af van die granaat. Toen de politie nog eens langsging bij Verhecken, was hij niet thuis. De agenten waren opnieuw onzorgvuldig. Ze verzuimden met een briefje de bewoner op de hoogte te brengen van hun bezoek.’. ‘We moeten lessen trekken uit dit indident’, geeft korpschef Willy Lanssens van de politiezone Assenede-Evergem ruiterlijk toe. ‘Er gebeurde een fout.’
Elk jaar 3.500 meldingen en 400 ton explosieven
‘Met de Eerste Wereldoorlog bijna een eeuw geleden, blijft het ook ons verbazen dat we nog elk jaar goed vierhonderd ton oude munitie bovenhalen", zegt Patrick Merckx van Dovo. „We krijgen elk jaar ongeveer 3.500 meldingen.’ ‘Hoe ouder de munitie, hoe gevaarlijker die wordt, onder andere door roest", waarschuwt Merckx. ‘Jaarlijks sterven in ons land dan ook mensen doordat ze onvoorzichtig met die oude tuigen omspringen.’ Merckx is vooral bezorgd om verzamelaars van oorlogstuig die soms in hun garage gevonden bommen ontmantelen om ze later op beurzen aan collega’s te verkopen.
Wanneer in België alle munitie uit de twee wereldoorlogen geruimd zal zijn, is voor Dovo koffiedik kijken. ‘We kunnen alleen maar vaststellen dat het aantal oproepen en het tonnage al meer dan dertig jaar niet daalt.’ (Bron: Het Nieuwsblad
- 21 maart 2006)
Bom twee meter naast treinspoor
GENT - Arbeiders stootten gisteren vlak naast een zijspoor van het Sint-Pietersstation op een kloeke Duitse loopgrachtobus uit de Eerste Wereldoorlog. Waren er toen loopgrachten in het centrum van Gent? Giovanni Vandevelde, arbeider van de firma Roelkens, keek vreemd op toen zijn graafmachine gistermorgen omstreeks 9.45 uur bij het leggen van ondergrondse buizen langs de bij sporen van station Gent Sint-Pieters op een zwaar metalen voorwerp stootte. ‘Het ding was ongeveer een meter lang en twee vuisten dik. Toen ik met mijn collega's Guido Vos en Peter Eeckhout de aarde wegwreef, zagen we dat het helemaal niet om een paaltje ging maar om een bom.’
De specialisten van Dovo, de ontmijningsdienst van het leger, kwamen ter plaatse en stelden vast dat het ging om een loopgrachtmortier van Duitse makelij uit de Eerste Wereldoorlog. ‘Normaal vinden we dergelijke munitie terug in en om de loopgraven in de Westhoek’, zegt Dovo-commandant Patrick
Merckx. 'Maar uitzonderlijk werden dergelijke wapens ook wel eens ingezet in andere gebieden waar gevochten werd.’
De drie arbeiders hebben nooit echt gevaar gelopen omdat het ontstekingsmechanisme niet meer aanwezig was. Toch werd uit voorzichtigheid een perimeter van 300 meter ingesteld, zodat tussen half twaalf en twaalf uur het verkeer in de Fabiolalaan en het treinverkeer werd stilgelegd. De treinen richting kust werden onderweg opgehouden. Dertien treinen liepen een vertraging op tussen 15 en 25 minuten. Het tuig werd meegenomen naar de opslagplaats van Dovo in Poelkapelle, waar het binnenkort tot ontploffing zal worden gebracht.
(Bron: Het Nieuwsblad - Geert Neyt - 22 maart 2006)
|
|
|