|
Vragen over
Victoria Cross van Kapitein William A. Bishop in 1917
|
|
Negenentachtig
jaar geleden startte Captain William A. ‘Billy’ Bishop in de
vroege ochtend voor een vlucht die altijd in de herinnering
zal blijven, al was het om geen andere reden dan het
meningsverschil dat er thans nog steeds over bestaat. Deze
missie leidde ertoe dat hem het Victoria Cross werd
verleend.
Er is later een discussie ontstaan over de toekenning van
het VC aan captain Bishop. Handelde hij werkelijk zo als hij
beweerde? Aangezien er op geen enkele manier
definitief bewijs schijnt te zijn, blijft er slechts
anekdotisch bewijs over dat een en ander bevestigt.
Uiteindelijk moet ieder voor zichzelf maar beslissen of men
gelooft of hij een held dan wel een leugenaar was.
Het gevechtsrapport van Billy Bishop van 2 juni 1917, op
basis waarvan hem het Victoria Cross werd verleend, luidt
als volgt:
‘Ik gaf vuur af op de zeven machines die op het vliegveld
stonden, waarvan sommige met draaiende motor. Een ervan
steeg op en ik vuurde 15 salvo’s op hem af van dichtbij en
hij stortte neer. Toen een tweede machine startte opende ik
het vuur. Ik gaf 30 salvo’s af op een afstand van ongeveer
150 meter. Hij viel neer in een boom. Daarna stegen er twee
vliegtuigen gelijk op. Ik klom en ontmoette er een op 300
meter hoogte, terwijl ik mijn trommel leegschoot. Hij
stortte neer op 300 meter van het vliegveld. Ik wisselde
mijn patroontrommels en klom richting oost. Vervolgens kwam
een vierde machine achter mij aan en ik vuurde een gehele
trommel op hem leeg. Hij vloog weg en daarna vloog ik op 300
meter hoogte over een afstand van anderhalve kilometer
onderlangs vier vijandelijke verkenners die op 1500 meter
zaten en draaide toen naar het westen hoogte winnend.’
Het vliegveld was bewapend met een of meer machinegeweren.
De machines op de grond waren zes verkenners (Albatross type
I en II) en een tweepersoonskist.
Bishop eindigde de ‘grote oorlog’, als luitenant-kolonel
William Bishop VC, DSO and Bar, MC, DFC.
(1)
In de Tweede Wereldoorlog wordt Bishop weer gevraagd om
dienst te nemen om de Canadese Luchtmacht verder uit te
bouwen voor de Tweede Wereldoorlog hij zal daarbij de
grondlegger worden van de huidige Canadese Luchtmacht. Voor
zijn grote verdienste wordt hem de rang van Lucht Maarschalk
verleend, dit is de hoogste rang die een militair bereiken
kan.
In het boek ‘The Air VC’s’ van Peter G. Cooksley uit 1996
wordt ook gewezen naar de vragen rondom de werkelijke daden
van Bishop, een twist die al jaren aanhoudt en volgens de
schrijver vooral te maken heeft met het niet kunnen
accepteren dat de een wel een onderscheiding krijgt en de
ander niet. Cooksley doet de gerezen twijfels af
als afgunst. De Britse Kolonel George Drew heeft in 1935
immers verklaard aan de hand van verklaringen van Duitse
krijgsgevangen, die op dat moment aanwezig waren op het
Duitse vliegveld, dat de daden van Bishop wel degelijk
hebben plaatsgevonden.
Betekenis van de afkortingen:
VC - Victoria Cross
DSO and Bar - Distinguished Service Order met gesp (voor een
tweede verlening)
MC - Military Cross
DFC - Distinguished Flying Cross [terug]
(Bron: Nieuwsbrief SSEW no. 14) |
|
|