|
Bezoek fabriek van oorlogsmateriaal
Reportage van oorlogscorrespondent
Izak Samson |
|
Reeds onmiddellijk na mijn
aankomst te Parijs kreeg ik het recht om een fabriek van
oorlogsmateriaal te bezoeken. Des morgens vervoegde ik
mij met drie andere journalisten bij het ministerie van
Buitenlandsche Zaken en 's namiddags tuften we de
Parijsche poort uit naar de fabriek van XXXXXX. Deze
fabriek vervaardigde voor den oorlog automobielen en
motoren voor vliegtuigen. Na een klein uurtje tuffen
kwamen we aan de fabriekspoort en werden in de
wachtkamer gelaten. Na eenig wachten verscheen een
beambte, die ons rondleidde in de fabriek, waar in dag-
en nachtploegen 16.000 mannen en vrouwen werken, n.l.
3.000 vrouwen en 13.000 mannen, des daags met een
werktijd van 12 uur en des nachts 10,5 uur.
De geheele inrichting beslaat ruim 20 vierkante
kilometer. In de ruwgieterij bevonden zich meer dan 50
groote en kleine smeltovens. Het leek hier inderdaad op
de schilderingen der middeleeuwsche schilders van de
hel. Telkens als zoo'n ovendeur openging om het
witgloeiende metaal te laten uitstroomen, vloeide dit in
gietpotten, die door twee of drie man naar de aarden
gietvormen werden gedragen. Sissend en spattend gleed
dan het metaal in den vorm. Daarmee was het eerste
wonder tot stand gekomen.
Men zou denken dat in zoo'n afdeeling de hitte wel
ondragelijk moet zijn. Dit valt nogal mee. Reusachtige
ventilatoren zorgen voor aanvoer van frissche en afvoer
van warme lucht. De werklieden in die afdeeling loopen
slechts ten deele gekleed. De gieterij is natuurlijk in
onderafdeelingen verdeeld.
De eerste afdeeling omvat het gieten der werkstukken
voor motoren en radiatoren. Meestal groote stukken, die
door eenige lieden worden behandeld. Dan een afdeeling
voor het gieten en buigen van auto-assen.
Uit den oven komt de witgloeiende staaf. Twee man nemen
het ruim 1,5 m. lange en 15 cm. dikke werkstuk tusschen
nijptangen van groote afmetingen en brengen het op den
modelknijper. Dit, een door luchtdruk of electriciteit
in beweging gebracht werktuig, geeft den gebogen vorm
aan de as. In minder dan één minuut is de staaf in den
vereischten vorm gebogen.
Dan gaat ze naar een andere afdeeling. Van deze
afdeeling liepen we door de vormaarde, die door roosters
weer in vergaarbakken wordt verzameld, naar de zaal waar
granaten worden gegoten. Hier worden de granaten voor de
beroemde 75 mm. gemaakt evenals die van 135 en 155 mm.
De laatste wegen ongeveer 32 kilogram.
In langwerpige vierkanten komen de gloeiende staven uit
den oven. Ze worden dan geplaatst in een vijzel, waarna
met drukkracht een verticale stamper er in neerdaalt en
het massieve stuk hol drukt. Daar waar de stamper komt
drukt hij het ijzer op zij, zoodat tevens de wand der
granaat wordt gecomprimeerd.
Hierna wordt het werkstuk opgetild en uitgelicht, de
stamper afgekoeld en vervolgens gaat de granaat nu op
een nieuwen, doch horizontalen stamper over. Deze drukt
nog eens het geheel in een vijzel, en geeft een meer
vasten vorm aan de aanstaande granaat. Daarna worden ze
ter afkoeling in rijen gelegd op plaatijzer of rekken.
We beschouwden nog eenige kleine smeltinrichtingen en
begaven ons vervolgens naar de draai-afdeeling. Hier
staan honderden draaibanken, die zoowel door mannen als
vrouwen worden bediend – in de giet- en vormafdeeling
werken geen vrouwen. De opzichters zijn zeer voldaan
over het door de vrouwen verrichte werk en er is geen
enkele reden om ze niet dag aan dag naast de mannen te
doen arbeiden.
Granaten worden allereerst ruw afgedraaid. Daarna worden
ze gepast en gemeten en dan gaan ze naar een andere
afdeeling, waar ze glad gepolijst worden. Doch steeds
weer worden ze gepast en gemeten. Alvorens een granaat
voor de vulling gereed is, gaat ze door honderden
handen. De kostenberekening wordt dus zeer ingewikkeld.
Geen wonder dat de begeleider, op de vraag der
Amerikaansche collega's, wat iedere granaat kostte, geen
antwoord kon geven.
We kwamen in de boorafdeeling. Hier stonden een
honderdtal groote boormachines. De boren waren in een
soort passepartout gevat, die plaats bood aan een zestal
boren. Ook hier waren vrouwen en meisjes aan de
machines. In deze afdeeling bevindt zich het minste
levenmakend materiaal. Natuurlijk loopt alles
electrisch. Een zestal enorme machines en een ontelbaar
aantal dynamo's leveren het licht en de kracht, die
noodig is.
Nu waren we reeds, langzaam aan, gekomen in de afdeeling
waar met een tand kerven worden gemaakt in de
granaathulzen. Nadat de granaathuls die bewerking heeft
ondergaan, wordt opnieuw de gladheid onderzocht, evenals
diameter en gewicht.
Dan komt ze in handen van den bandsmeder en
bandomlegger. Ook hierbij wordt de grootste
zorgvuldigheid betracht. Er mag niet de minste
oneffenheid in den roodkoperen band blijven. Passers en
andere meetwerktuigen doen steeds dienst, terwijl de
meet- en weegtuigen zelf steeds aan controle worden
onderworpen.
Uit dit alles kan men beoordeelen, hoe omvangrijk het
technisch personeel moet zijn in zulke inrichtingen. Tot
hiertoe bezochten we de afdeelingen waar de eerste en
ruwe bewerkingen werden verricht. We trokken nu naar de
afdeeling, waar de fijnere onderdeelen en werktuigen
werden gemaakt en gebruikt.
In die afdeelingen werken bijna uitsluitend vrouwen en
meisjes. Doch hierover later.
Wij waren gebleven bij de afdeeling boormachines. We
gaan van daar naar de afdeeling waar de kogels worden
gegoten voor de granaatkartetsen en granaten. Op groote
stapels liggen de blokken lood, die in massa verdwijnen
in de smeltkroezen, om met lepels vol gegoten te worden
in gietvormen. Uit die vormen komen de kogels aan
reepen.
Terwijl de een de rissen op hoopen brengt, brengt weer
een ander de hoopen naar de meisjes en vrouwen, die ze
door een snijmachine voeren. In afzonderlijke balletjes
rollen dan de looden knikkers van plm. 10 mm. middellijn
in bakken. Nu zijn ze nog ruw en worden dan in de bakken
getransporteerd naar polijst-machines.
Daarna komen ze terecht op bakvormig omrande tafels, die
aan het vooreinde een trechter hebben, waardoor de
kogels, nadat de vrouwenvingers ze op rondheid en
egaalheid hebben onderzocht, terecht komen in bakken van
ongeveer 10 liter inhoud waarna ze weer worden gebracht
naar de vulkamer. Deze dient om de 75 mm. granaten en
andere projectielen met de looden kogels te vullen De
granaten staan daar ter vulling gereed.
De granaat is nu glad en met koperen band omlegd. Midden
in den granaat bevindt zich een buisje (1,5 à 2 mm. in
doorsnee), ter lengte van den granaat, dat loodrecht op
den bodem staat. Wanneer de granaat geheel is volgestort
met de looden knikkers komt er nog een kop op die
eveneens uit looden kogels bestaat welke vastzitten in
consistentvet.
Daarna wordt de kopsluiting er op geschroefd en onder
persing aangedraaid. De bedoeling is de lucht in den
granaat tot een minimum te beperken. Nu is alleen nog
maar noodig de beschildering en het merken. Daarna gaan
ze ter vulling met de ontploffingsstof naar de
poederfabrieken der genie.
We gingen nu de trap op en begaven ons naar de afdeeling
koperbewerking. Hier worden al die honderden kleine
onderdeeltjes gemaakt, die in de vliegtuigen,
automobieltechniek en oorlogsmaterieel zoo noodig zijn.
Hier is een polijsten, zagen, passen en meten zonder
einde.
De slanke vrouwenvingers leenen zich bij uitstek tot het
afwerken dier kleine knopjes, schroefjes, moertjes enz.
Met kleine werktuigjes die in hun handen als aardig
speelgoed zijn, werken ze wonder vlug. Als men die
bergen blinkend koper ziet, kan men zich eenig idee
vormen hoe zulke groote hoeveelheden van dit materieel
noodig is. In de koperschaverij liggen de krullen bij
massa bij de schaafbanken. Doch alles wordt weer
zorgvuldig bijeengegaard.
Steeds doorloopend kwamen we in de alluminium-afdeeling.
Eerst in de smelterij en gieterij. Als een zilveren
stroom gulpte het metaal in de gietvormen uit de
kroezen. Geheele cylinders van een meter lang bij 14 tot
15 cm. in doorsnee, worden hier gegoten. Ze dienen voor
de motoren der vliegtuigen en wegen slechts bij
voldoende weerstandsvermogen enkele kilo's.
Met trots maakte de werkmeester ons op dit resultaat
opmerkzaam. Bijna al wat voor de vliegtuigen moet
dienen, wordt van alluminium gemaakt. Men beschikt over
een onbeperkten voorraad van dezen grondstof.
De stapels gietijzer, koper enz. vormen op de werven
ware heuvels van beduidende afmetingen. Per dag levert
deze fabriek, waarvan de granaatfabricage slechts een
onderdeel is, 600 zware granaten en 8000 75 mm.
granaten. Dus per etmaal 1200 en 16.000 stuks; want men
werkt dag en nacht door. Per week worden dus 7200 zware
en 96.000 75 mm. granaten geproduceerd. En steeds is er
vraag naar meer productie.
Groote vrachtauto's rijden af en aan, om de voorraden te
halen en nieuw materieel aan te voeren. We gingen dan
ook nu een kijkje nemen in de autoindustrie-afdeeling.
Allereerst in de groote houtzagerij. Al wat maar met
machines gedaan kan worden, is aan de automatische
werkkracht toegewezen zooals aanvoer, plaatsing enz. Men
ziet er van de groote ruwe cirkelzaag, tot de kleinste
figuurzaag om ornamentiek werk te doen; schaaf-, schuur-
en polijstmachines zonder tal. En het fijne houtstof
zweeft er door de lucht, die de neuszenuwen prikkelt.
In een afdeeling hieraan grenzende vindt men de
wagenmakerij, zeilmakerij, lakkerij enz. De auto's komen
hier geheel tot het gebruik gereed uit de fabriek. Alles
en alles wordt hier gemaakt. Er stonden honderden
transportauto's gereed. Alvorens in de afdeeling voor
leverbaar te komen, worden banden, motoren en
draagvermogen der assen onderzocht. Hiervoor is een
afzonderlijke afdeeling, die ik apart zal bespreken.
Men heeft ook een afdeeling voor bergauto's. Die auto's
hebben klimvermogen. Een kettingsysteem doet hierbij
dienst. Om de wielbanden, buitenwaarts, worden namelijk
op meerdere plaatsen, naar gelang der behoefte,
kettingen aangebracht van groot weerstandsvermogen. De
schakels dier kettingen bijten zich vast in den grond,
en verhoogen dus de wrijving bij het rijden. Menige
vinding, door den oorlog verhaast, zal ook later nog
kunnen dienen.
Van de geraamte-afdeeling gaan we nu naar die der
ingewandenfabriek. Die auto's die 5 tot 10 ton en meer
kunnen dragen, krijgen motoren van 100 PK. en meer. Die
motoren worden ook hier gemaakt. In de vormerij zagen we
reeds de ruwe werkstukken. Doch hiervoor heeft men om de
assen, cylinders enz. te draaien een groote
grofdraaierij. Aan de draaibanken bevinden zich
vangkuipen, die gelijken op een sofa die achterover
staat. In die afdeeling wordt met groote draaibeitels
gewerkt. Het zacht bijtend geluid gaat als een
windtrilling door het reusachtige gebouw.
Die honderden draaiende cylinders houden de lucht in
gestage trilling, zoodat het er tamelijk koel is. Des
winters wordt de centrale verwarming, die boven
manshoogte hangende is aangebracht, aangezet. Ook hier
werken vrouwen naast mannen.
Elken dag komt minstens een half dozijn auto's gereed
tot onmiddellijk gebruik. Er is blijkbaar in den dienst
geen gebrek aan die bakbeesten, want dozijnen stonden
kant en klaar te wachten. |
|
▬
Personalia Izak Samson (1872-1928)
Een van de Nederlandse verslaggevers die indertijd voor
verschillende bladen vanaf het front als ooggetuige verslag
gedaan van de gruwelen van de oorlog was Izak Samson. Hij
was in de loop van zijn leven behalve als journalist, ook
werkzaam als diamantbewerker, vertegenwoordiger in
alcoholvrij bier en boekhandelaar.
Izak Samson was een overtuigd socialist en anti-militairist
en schreef voor Het Volk, het Algemeen Handelsblad en Het
Nieuws van den Dag.
De op deze website gepubliceerde stukken van Samson zijn
afkomstig uit Brieven, indrukken en beschouwingen door een
neutraal journalist aan het Westfront der Geallieerden
gedurende de jaren 1914, 1915, 1916, 1917 (Amsterdam 1917). |
|
|